maandag 17 november 2014

Regina Spektor - Laughing With

We kregen de opdracht om binnen het thema Mens en Lijden een filmpje te bekijken. Wanneer ik het filmpje opende kwam ik tot de conclusie dat het een liedje was, namelijk een liedje van Regina Spektor.
Als ik het liedje voor de eerste keer beluisterde wist ik niet goed wat er op mij afkwam. Ik moest het meerdere keren na elkaar laten afspelen voor het lied bepaalde zaken bij me opriep.
Tijdens het beluisteren van het lied dacht ik vooral bij mezelf;
Wat bedoelt ze hier nu allemaal mee?
Waarom zingt ze hierover?
Zit er een boodschap achter?
Dit waren de drie vragen die het lied bij me opriepen.
Na het vele beluisteren, heb ik nog eens de songtekst gelezen zodat ik zeker wist dat ik alles wel begreep. Ik denk dat ze de mensen wil waarschuwen over het feit dat we God enkel en alleen maar kennen als we hem nodig hebben. Wanneer we in benarde situaties terecht gekomen zijn. Ook symboliseert dit lied voor mij, de zoektocht naar wie God is.
Ik denk dat ze vooral wil benadrukken dat we God enkel en alleen kennen in moeilijke situaties, waarin we om hulp vragen. Dit is volgens mij de essentie van het lied.

Wie het lied zelf nog eens wil beluisteren, hieronder vind je de link.
Regina Spektor - Laughing With

Wat denken jullie van dit lied? Welke vragen spookten er in jullie hoofd toen je dit lied hoorde?

2 opmerkingen:

  1. Hey Ellen

    Net zoals jij, moest ik dit liedje ook enkele keren beluisteren voor ik wist waarover het ging. Jij hebt dit lied helemaal ander beschreven dan mij maar wel op een zeer goede manier. Jouw bericht zet me aan het denken want je hebt volledig gelijk. God kennen we alleen maar als we hem nodig hebben. Hij is een vriend uit nood maar anders biedt hij weinig betekenis voor ons.

    Mocht jij kunnen kiezen, waarvoor zou God dan nog belangrijk zijn?

    Groetjes x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Deirdre!

      Ik ben blij dat ik jouw visie heb kunnen verruimen!
      Ik vind het erg moeilijk om op jouw vraag een antwoord te formuleren. Ik denk dat we als mens pas echt weten wat ons geloof betekent, wanneer we het moeilijk hebben. Mensen die geen Christen zijn in hart en nieren, hechten geen andere waarde aan God. Zij richten zich enkel tot God wanneer ze te maken krijgen met lijden. Wanneer mensen "echte" Christenen zijn dan denk ik dat ze God belangrijk vinden in de kleine dingen van het leven. Zoals oudere mensen die God vragen, dat de kleinkinderen een goed rapport zullen hebben. Of ik denk dat sommige mensen het gewoon nodig hebben om met de gedachte te leven dat God over hen waakt. Ik hoop dat dit antwoord duidelijk genoeg is.

      Groetjes Ellen

      Verwijderen